Jawa 50 - Úprava motoru
Jak to vše začalo
Když mi bylo 13 let, koupil jsem si pionýra od kamaráda za 800kč. V té době měli mí kolegové různé motocykly, se kterými jsme plánovali vyjížďky. S těmi, kteří měli pionýry jsem si dával závody. Vždy jsem chtěl mít nejsilnějšího fichtla a snil jsem o zvýšení výkonu motoru.
Moje první pokusy o úpravu motoru pionýra byly nepatrné. Jelikož jsem tomu nerozuměl, tak se mi i stalo že místo toho aby výkon motoru šel nahoru, tak se snižoval. Z tohoto důvodu jsem se na to vykašlal a začal jsem jezdit na větší kubatůře.
Odstupem času, když jsem začal chodit na Vysokou školu, jsem nasbíral různé vědomosti o funkci a principu 2T motorů. A tak začaly moje první skutečné úpravy motoru, hlavně válce.
Úprava prvního válce
K tomu abych mohl upravovat válce jsem si musel udělat přípravek - trn na vyrážení vložky z válce. Po rozlisování jsem upravil - přečasoval sací a výfukový kanál, změnil jejich tvar a rozměry. Přepouštěcí kanály jsem nechal v původním stavu, pouze jsem je zarovnal a srazil hrany. Po zpětném nalisování vložky do válce jsem slícoval všechny kanály s vložkou.
Litinová vložka válce
1.Test válce
Po nastartování motoru šlo hned poznat že motor dosahuje vyšších otáček. Po nějaké době jsem zkoušel maximálku z dlouhého kopce: 78-80 km/h při převodu 13/55. Jen pro zajímavost sériový pionýr jede 65-67km/h. Motor krásně táhne od spoda. Výborný válec pro sériové komponenty pionýra ( karburátor, výfuk). Jediné co se muselo udělat bylo třeba jinak otryskovat karburátor, snížit hladinu plovákové komory a odladit sání.
Videa: Chod upraveného motoru https://www.youtube.com/watch?v=vTamPdEJBEo
Test lehce upraveného válce https://www.youtube.com/watch?v=a7YO1y-Hn0w
Upravený válec pro sériový motor
ÚPRAVA DALŠÍHO VÁLCE
2K RS válec
Tak jsem se rozhodl že udělám nějaký ostřejší dvoukanál v kategorii RS bez pomocných přefuků. Výfukový kanál jsem přečasoval na 162° a sací kanál na 130°. Vyrobil jsem nové výfukové koleno o vnitřním průměru 29mm a jako základ výfuku jsem použil hikone, který jsem následně upravil. Odřízl jsem koleno které je zapuštěno dovnitř a na konec vyrobil výletovku o průměru 16mm.
Pohled na výfukový kanál
Zkouška motoru
Celou zimu jsem strávil v garáži upravováním motoru, svařováním částí výfuku a tak jsem si myslel že motor pojede bezvadně. Bohužel nastalo velké zklamání. Po projíždcě do zkoušeného kopce by mě předjela i sériovka. Navíc motor se po projížďce začal přidírat. Nevěděl jsem co s tím. Koleno od výfuku celé zmodralo. Jediné co mě napadlo, bylo zkusit originální výfuk i s originálním kolenem. S touto kombinaci pionýr obžil a jel celkem obstojně. Já jsem s tím ale nebyl spokojen a přemýšlel jsem co dál. To jsem ještě nevěděl, kolik mě čeká ladění a zkoušení.
Pohled na rezonanční výfuk
Po nějaké době se mi to konečně podařilo naladit. Asi nejdůležitějším co jsem udělal bylo vyměnění sériového filtru za otevřený, upravení difuzoru karburátoru + přetryskování karburátoru. Motor konečně jel a nepřidíral se, ale nebylo to ještě úplně ono, tak jsem si pohrál s rozměry výfuku. Po pár pokusech jsem poznal která varianta je nejlepší a tu jsem zvolil.
Tento motor jede výborně. Točí cca 9000ot/min. Po zpřevodování na maximální rychlost 65km/h zvedá na jedničku na zadní.
VÝVOJ 3K VÁLCE
V současné době pracuji na 3K válci. Postupně zde budu psát, jak vývoj probíhá.
Dlouho jsem přemýšlel jaké časování motoru zvolit. Nakonec po konzultaci s Pavlem Pejčochem jsem se rozhodl.
Konečně jsem pokročil, už jsem obrobil vložku válce. Teď musím slícovat kanály válce s vložkou a můžu to poslat na výbrus.
Vložka před úpravou
Vložka po úpravě (3K)
Válec jsem obráběl pomocí ručních fréz. Pro obrábění malých částí jsem použil jehlové pilníky. Byla to drbačka, ale už je to hotové.
Válec při obrábění
Pro upravený válec použiju jednokroužkový píst, díky kterému se sníží tření a motor může dosahovat vyšších otáček. Následně v pístu pod drážkou na pístní kroužek vyrobím otvor pro plnění třetího přepouštěcího kanálu. Nevýhodou je, že tento otvor oslabuje píst. Nicméně má to i své výhody - dochází k ochlazování pístu čerstvou směsí.
Upravený píst pro 3K válec
Jako další věc jsem řešil hlavu motoru. Přemýšlel jsem, zda použít sériovou, či se poohlédnout po nějaké jiné. Nakonec jsem zvolil Stejskyho hvězdicovou hlavu. Výhodou je že má symetrický spalovací prostor a větší plochu žeber pro odvod tepla. Díky tomu jsem si mohl dovolit zvýšit kompresní poměr, aniž by docházelo k přehřívání motoru.
Sériová (vlevo) a nová hvězdicová hlava
Pak přišla na řadu otázka - Čím to budu krmit? Měl jsem více variant a nakonec jsem zvolil karburátor DellOrto 21 s molitanovým filtrem od Stage 6. Karburátor, filtr i trysky jsem koupil ze http://scooter-tuning.cz/. Parádní obchod. Pro karburátor jsem ještě vyrobil nové sací kolínko požadovaného průměru a délky.
Sériový (vlevo) a nový karburátor
Pro upravený válec bude třeba vyrobit novou výfukovou soustavu. Předběžně jsem navrhl rozměry a bude se zkoušet, jak se motor chová a podle toho se bude měnit délka, kuželovitost a objem. Jinak výfuková soustava má obrovský vliv na výsledný výkon motoru - u novodobých dvoudobých motorů až kolem 65%.
Předběžně navržený výfuk
Tak konečně je vše hotovo, teď to jenom poskládat. Jsem zvědav jak to pojede. Ještě mě čeká hodně ladění a zkoušení, ale to nějak půjde. Hlavně na výfuk dát tlumič, abych neprudil sousedy :-D
A jde se skládat
Motor je složen a jde se na věc. Hned po prvních jízdách jsem poznal, že je třeba přetryskovat karburátor. Potom jsem zkoušel měnit rozměry výfuku. Po nějaké době jsem to naladil. Motor točí kolem 11 000 ot/min, je zpřevodován na maximální ryhlost +73km/h. Jede jako z praku. Jen by už to chtělo rychlou převodovku - originální převodovka má moc velkou vzdálenost mezi jednotlivými rychlostmi. Válec předčil moje očekávání - když na tom člověk jede, tak zapomene, že je to vlastně fichl ....
Videa: Chod 3K motoru: https://www.youtube.com/watch?v=oCuNHA4O5mw
Test 3K válce: https://www.youtube.com/watch?v=LcntjNpg5qY
VÝVOJ 4K VÁLCE
Válec už je vyroben a otestován. Jede pekelně. Lidi jenom koukaj, co to jede za vosu :-D :-D. Časem zde hodím víc info a taky nějaké fotky, ale momentálně se věnuji 70ccm válci.
Video z testu 4K válce: https://www.youtube.com/watch?v=x5DAg3UqY4s
VÝVOJ 70ccm VÁLCE (2K, 3K)
O zvýšení objemu Pionýra na 70ccm jsem přemýšlel už dlouhou dobu, ale vždy mi do toho něco vlezlo nebo se začal dělat jiný válec. A tak až po dlouhé době jsem se k tomu konečně dostal. Uvažoval jsem, zda udělat nějaký klidný válec s pořádným krouťákem odspodu nebo válec který točí přes 10 000 a trhá asfalt :-D . Moc dlouho jsem nepřemýšlel a řekl jsem si, že vyrobím oba dva. Pro běžné ježdění budě vyroben dvoukanál s dvoukroužkovým pístem a ostrý válec bude vyroben jako 3 kanál s jednokroužkovým pístem. Pro oba válce bylo nutné zvolit vhodné časování, tak aby vše fungovalo jak má.
Aby mohl být zvětšen objem motoru, musí se vyrobit nová vložka a původní rozměr vnitřku válce se zvětší. Všechno už je promyšleno, teď to hodit na papír a poslat do mechanické dílny, kde to obrobí.
Pohled na vymodelovanou vložku v programu Autodesk Inventor
Video - Příprava výroby 70ccm válce: https://www.youtube.com/watch?v=Uv0o2iF_MqA
Komentáře
Přehled komentářů
Dobrý den, je možné od Vás získat plánek na úpravu válce jawa 50.
Honzabednar1@seznam.cz
Děkuji za odpověď s pozdravem Bednář
Re: Plánek na úpravu válce jawa 50
(Karel Netušil, 28. 11. 2020 19:08)
Dobrý den
je možné od vás dostat nějaký plánek na
2k válec
Na ostrý 2k válec
Děkuji za odpověď
S pozdravem
Karel Netušil
Re: Re: Plánek na úpravu válce jawa 50
(Karel Netušil, 28. 11. 2020 19:12)
Dobrý den
Je možné od Vás dostat plánek na upravu válce
2k válec a ostrý 2k válec
E-mail Karelnetusil512@seznam.cz
Děkuji za odpověď
S pozdravem
Karel Netušil
Re: Výbrus
(Hudec25, 21. 11. 2019 14:10)
Pokiaľ len zväčšis stupeň na sacom kanály nie ...Pri ostatných
Úpravách to pošli na vybrus
Tainted blood press
(ADousadord, 8. 10. 2018 8:59)
Poids est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre moelle bat, il pompe le sang a tous egards vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-naturel-plante-jardin/
Blood Tension - Taylor & Francis Online
(ASmotUttella, 30. 7. 2018 9:54)
Torsion bras de quelqu'un est comment dur votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque culture votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang tout au long vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/achat-tadalafil-pfizer-emploi/
válec na sériovku.
(Červená Jawa, 24. 10. 2016 21:14)Ahoj, dá se u tebe stále objednat úprava válce na sériovku, nebo už to neděláš ?
výfuk
(šimon, 4. 4. 2015 18:42)prečo to ide lepšie pri tvojom vyrobenom výfuku ako pri sériovom???
Re: výfuk
(Admin, 2. 5. 2015 10:59)Ahoj, u závodních dvoudobých motorů dělá výfuk 50 až 70% výkonu. A proto musí být ke každému válci který je jinak načasován, pokaždé jiné rozměry výfuku. Sériový výfuk je vytvořen pro sériový válec. Pro upravený válec který točí víc jak 9000 min-1 se je třeba navrhnout jiný :-)
Plánek na úpravu válce jawa 50
(Jan Bednář, 29. 9. 2020 21:50)